Seuran vuosikokous, 8.2.2018

Kakskertaseuran sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 8.2.2018 Kakskertatalolla vain 13 kokousedustajan voimin. Käsiteltävät asiat sisältyivät kokouskutsuvihkoseen, mikä oli toimitettu hyvissä ajoin jäsenistölle. Kokous käsitteli omalta osaltaan myös Kakskertatalon vastaavat vuosikokousasiat, Partiolippukunta Kakskerran Kaksoispiste käsittelee ne vielä omassa kokouksessaan yhteistyösopimuksen mukaisesti.

Kokouksen avasi puheenjohtajamme Jaana Majatie. Avauspuheessaan hän kertoi terveiset Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teemavuoden 2018 avajaisjuhlasta, joka pidettiin edellisenä päivänä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa Helsingissä. Teemavuoden otsikkona on ”Tunne perintösi, jaa tarinasi”. Ajatuksena on pohtia sitä, miltä sinun kulttuuriperintösi näyttää, kuulostaa ja tuntuu? Mitä haluat kertoa omasta ja ymmärtää muiden kulttuuriperinnöstä? Mitä kaikkea kulttuuriperintö on ja miten sen tarina jatkuu? Kukin voi miettiä asiaa omalta kohdaltaan ja jakaa kokemuksiaan muille.

Vuosikokouksen puheenjohtajaksi valittiin kunniapuheenjohtajamme Markku Monnonen ja sihteeriksi kutsuttiin vanhan tavan mukaan seuran sihteeri, jona toimii edelleen Jarkko Koskinen. Pöytäkirjan tarkastajiksi valittiin Juhani Manner ja Raimo Västinsalo.

TOIMINTAKERTOMUS, TILINPÄÄTÖS, TOIMINTASUUNNITELMA JA TALOUSARVIO

Seuran puheenjohtaja Jaana Majatie esitteli sekä menneen vuoden tekemiset ja saavutukset että tämän vuoden suunnitelmat. Kaikki edellisenä vuonna asetetut ja seuran päätösvallassa olleet tavoitteet saavutettiin. Vuotta leimasivat Suomen 100-vuotisjuhla ja kotiseutuun tutustuminen. Merkittäviä tapauksia olivat mm. Varjolinnanjuhlat, järjestetyt retket Haarlan koululaisille ja Kakskerran tiilentekopaikoille sekä tutustuminen Höyttisten kylään. Myös pitkään vireillä ollut kirjahanke ´Kakskerran tarina’ saatiin päätökseen.

Rahastonhoitaja Jarkko Koskinen selvitti lyhyesti tilinpäätöstä ja tälle vuodelle tehtyä talousarviota. Alijäämää syntyi, mutta huomattavasti arvioitua vähemmän – suurin tekijä alijäämään oli em. kirjahanke, johon ei yrityksistä huolimatta saatu ulkoista rahoitusta.

Seuran vakavaraisuus on silti edelleen hyvä ja suunnitelmat voitiin hyväksyä jäsenmaksuja korottamatta. Uutena menoeränä varaudutaan Kakskertatalon lisääntyviin kiinteistömenoihin kaupungin siirrettyä lämmityskustannukset vuokralaisten vastattavaksi. Tästäkin huolimatta positiivista lopputulosta odotetaan tälle vuodelle.

Toiminnantarkastajana Raimo Lehtinen kävi läpi tarkastuskertomuksen, missä todettiin asioiden olevan kunnossa ja vastuuvapaus tilivelvollisille voitiin antaa.

HENKILÖVALINNAT

Seuran puheenjohtajana jatkaa Jaana Majatie ja varapuheenjohtajana Seppo Muurinen. Hallitukseen tuli uutena jäsenenä Hanna Mujunen hallitustyöskentelyn jättäneen Tamara Holmbergin tilalle. Muut erovuorossa olleet jatkoivat uudelle toimikaudelle. Hallituksen kokoonpano löytyy näiltä kotisivuilta.

Tilin-/toiminnantarkastajina jatkavat entiset, Kalle Laaksonen ja Raimo Lehtinen sekä heidän varamiehenään Markku Kalliomäki.

KAKSKERTATALO

Kakskertatalon vuosikokousasiat käytiin läpi Outi Kaupin esittelemänä ja hyväksyttiin yksimielisesti. Asiat valmistellaan Kakskertaseuran ja Partiolippukunta Kakskerran Kaksoispisteen yhteisessä talotoimikunnassa, joka tilivelvollisena sai vastuuvapauden tarkastetulta tilikaudelta.

Talon hallinnoinnissa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Kiinteistömenojen lisääntymisen lisäksi myös yläkerran huoneistoa piti remontoida ja hankkia sinne uusi vuokralainen edellisen irtisanouduttua. Asiat ovat hoidossa ja valmista pitäisi olla maaliskuun alkuun mennessä.

KAKSKERTASEURAN NIMIASIA

Hallitus toi keskusteltavaksi asian, johon aika ajoin törmätään – miksi seuran nimessä esiintyy vain toinen pääsaarista, Kakskerta? Osa varsinkin uusista asukkaista mieltää sen vain Kakskerran asioita ajavaksi ja Satava jäisi sivuosaan. Näin ei tietenkään ole, mutta historiaa ja taustoja tuntemattomille sellaisen mielikuvan saattaa saada. Vuosikokous antoi hallituksen tehtäväksi selvittää ja analysoida nimikysymystä eri näkökanteilta ja palata asiaan seuraavassa vuosikokouksessa v. 2019.

PALKITSEMISIA

Kokouksen päätteeksi seuran puheenjohtaja luovutti Kakskertaseuran pöytästandaarit toimintatyöryhmän puheenjohtajalle Piia Kramsulle ja seuran sihteerille ja rahastonhoitajalle Jarkko Koskiselle tunnustuksena seuran hyväksi tehdystä työstä. Seuran standaarin saaminen on erittäin arvostettu kunnianosoitus, mistä saajat esittivät nöyrimmät kiitoksensa.