Kakskertapäivät 2018, 30.6.2018

Upeasti koristeltu esiintymislava

Kakskertapäivää vietettiin tänä vuonna idyllisessä Hennalassa. Paikka sopi erinomaisesti tällaisen kotiseutujuhlan tapahtumapaikaksi. Päärakennuksen ja vanhan viljamakasiinin välinen yläpiha muodosti kompaktin alueen, missä pääosa yhdistysten esittely- ja myyntipaikoista oli esiintymislavan ja katsomon välittömässä yhteydessä. Buffetti ja ruokailutilat olivat päärakennuksessa sisätiloissa, toki uloskin sai tulla nauttimaan tarjolla olleita makupaloja.

Jo edellisenä päivänä alue valmisteltiin talkoilla. Istuinlankut, pöydät ja näiden alle laitettavat pukit tuotiin Naulan ladosta ja sijoitettiin tuleville paikoilleen. Telttakehikot koottiin, mutta katto- ja seinäkankaat jätettiin laittamatta kovan tuulen vuoksi. Eikä niitä sitten lopulta edes tarvittukaan, sää pysyi aurinkoisena ja tuuli heikkeni varsinaiseksi juhlapäiväksi.

Istuinlankkujen asennusta

ja pöytälevyjen siirtelyä

Katsomo alkaa olla valmiina

Telttakehikkojen asentamista, pienen fundeerauksen jälkeen nekin saatiin paikoilleen

Ja sitten tuotteet esille; tässä Tiistaikerho kattamassa pöytäänsä

Väkeä alkaa pikku hiljaa tulla paikalle

Rami Västinsalo esittelee paikallisia käsitöitä ja muistoesineitä

Naapurikojuissa myytiin saarten tuotteita:

Grillimakkara kuuluu itseoikeutettuna kesäjuhliin, paistajana Roger Nylund

Buffetin hoitajat ryhmäkuvassa

Soppatykillä tuotiin Kakskerran Erän valmistamaa herkullista riistakeittoa

Partiolaiset pitivät Muksulaa erilaisine leikkirasteineen

Kakskerran VPK on itseoikeutetusti aina paikalla esittelemässä toimintaansa ja kalustoaan

Ohjelma ja esiintyjät:

Toni Heino soittaa alkufanfaarin

Jussi-Pekka Paija pääjärjestäjän Martinseurakunnan edustajana avaa tilaisuuden

Vuorossa oli yhteislaulua. Toni Heino lauloi ja laulatti yleisöä samalla, kun osallistujat kävivät tutustumassa yhdistysten esittelypisteisiin ja buffettiin.

Äänitarkkailija ja äänitekniikasta huolehtija Kauri Laine keskittyneenä tehtäväänsä

Roope Lipasti tapahtuman juontajana käy läpi ohjelmaa ja esittelee seuraavan tapahtuman, käräjät

Ja tästä se alkaa, kuten aina, Jaana Majatien esittämänä Kakskertalaulu

Käräjät avasi Jaana Majatie esittämällä Kakskertalaulun. Sen jälkeen alkoi käräjäpuheiden osuus. Kakskerran käräjien teemana oli tänä vuonna Välitä. Aihetta lähestyttiin sekä vanhustyön että nuorten ja koululaisten näkökulmasta.  Seurakunnan vanhustyön toiminnanohjaaja Riitta Räsänen kertoi siitä, miten tärkeää on olla mukana ja tukena silloin, kun ikä painaa ja ystävät ympäriltä ovat jo poistuneet tai poistumassa tästä elämästä. Esimerkkinä tällaisesta tukitoiminnasta on saarillamme toimiva Tiistaikerho. Kike Elomaa kertoi nuorten ongelmista, koulukiusaamisesta ja eduskuntatyöstään näiden asioiden parissa. Vaikka koulukiusaamisesta on jo kauan puhuttu, ongelma ei ole vieläkään poistunut. Parempaan päin ollaan menossa, mutta tekemistä vielä riittää.

Riitta Räsänen

Kike Elomaa

Käräjäyleisöä; myös joitakin kysymyksiä puhujille esitettiin

Käräjien päätteeksi julkistettiin Vuoden Kakskertalainen. Pyrkimyksenä on ollut, että valinta liittyy läheisesti käräjien teemaan. Näin nytkin, kun tähän kunniatehtävään oli nimetty Haarlan koulun kouluvaarina jo lähes kymmenen vuotta toiminut Reino Hurri.

Kakskertaseuran puheenjohtaja ja sihteeri valmiina Vuoden Kakskertalaisen julkistamiseen

Reino Hurri kiittää kunniasta ja kertoo työstään kouluvaarina

Käräjien jälkeen pidettiin vielä lyhyt yhteislaulutuokio arpajaisten tuloksia odotellessa. Siinä ohessa Västinsalojen paimenkoirat näyttivät osaamistaan:

Arpajaispalkinnot arvottiin ja voittajia onniteltiin. Sitten olikin vuorossa enää viestikapulan siirto seuraavan Kakskertapäivän järjestäjälle. Vetovastuun vuonna 2019 ottaa Brinkhallin ystävät ry ja tapahtumapaikkana on luonnollisesti Brinkhallin kartano ympäristöineen.

Martinseurakunta luovuttaa viestikapulan Brinkhallin ystäville, vastaanottajana Pia Relanto

Kuvat: Mirja Rakkolainen ja Pirjo Koskinen

KAKSKERTASEURA KIITTÄÄ OSALLISTUMISESTA JA TOIVOTTAA KAIKILLE HYVÄÄ KESÄÄ!