Hallituksen kuulumisia, 22.8.2018

Syyskausi aloitettiin mittavalla asiamäärällä. Kesällä tapahtui, kuumuuden lisäksi.

Ilahduttavaa oli jäsenkehitys. Uusia jäseniä kirjattiin seuraan 10 kpl. Ja lisäystä on syytä odottaa, sillä Hanna pani Satava-Kakskerran facebook-sivulle mainoksen liittymisestä, tähän lisäykseen se ei vielä ehtinyt vaikuttaa.

Kakskertapäivän toteutumisesta käytiin keskustelu. Pientä ontumista järjestelyissä tuntui olevan, ohjelmaa kaivattiin lisää ja hienot ilmoitustaulut eivät ehtineet paikoilleen. Viestikapula siirtyi Brinkhallin ystäville ja kartanolla tavataan ensi kesänä.

Kakskerranjärven länsipään, Kampinlahden, ruoppaus toteutettiin keskellä heinäkuuta, parasta loma- ja hellekautta. Rannan asukkaille se tuli yllätyksenä, ennakkoilmoittaminen oli unohtunut. Joidenkin kesäjuhlille se aiheutti sekä hajuhaittoja että rajoituksia uimarannan käyttöön. Kaupungilta päätettiin pyytää selvitystä asiaan. Ruoppauksen sivuvaikutuksena löytyi myös epämääräisiä rapumertoja, luvallisia tai ei, mutta selkoa siitä ei saatu. Hallitus päätti selvittää ravustusoikeuksia ja -sääntöjä, joista pannaan aikanaan kotisivuille ohjeistusta.

Saarten, siltojen ja kylien nimeämistä ja varustamista asianmukaisilla nimikylteillä lähdetään ajamaan uudelleen eteenpäin. Projekti jäi kesken keväältä.

Kakskertaseura teetätti ensi vuodelle kalenterin, kuvat saarten eri kohteista. Sitä on myyty jo n. 50 kpl á 12 € ja myyntiä jatketaan seuran eri tapahtumissa, seuraavaksi myllyjuhlilla ensi lauantaina 25.8.. Koko painos saadaan varmaan myytyä, viimeistään joulumyyntinä, onhan se hieno lahja, joka voisi koristaa joka tuvan seinää oivana tietolähteenä.

Harjattulaan on avattu vastikään padelkenttä. Sen ylläpitäjät haluaisivat järjestää Kakskertaseuran jäsenistölle padeliin tutustumispäivän. Ja tähän vastattiin myöntävästi. Asiasta kuullaan piakkoin. Uuteen suosittuun liikuntamuotoon voi tutustua ennakkoon osoitteessa www.padelpark.fi.

Tapahtumakalenteri piti sisällään kesän aikana pidetyt tapahtumat ja joukon tulevia alkusyksyllä. Näistä löytyy lisätietoa kotisivujen uutisista ja tapahtumalistasta.

Ilmoitusasioina todettiin Kotiseutupäivien tapahtumat Lappeenrannassa, kansalaisjärjestöjen EU-iltapäivä 30.8.2018 Turun kaupunginkirjaston Studiossa ja kulttuuriympäristöfoorumi 4.9.2018 Turun linnan Bryggman-salissa.

Yllättävä uutinen oli Kakskerran koulun tilanne kaupungin suunnitelmissa: kaupungin koulu- ja päiväkotisuunnitelmassa vuosille 2018-2028 Kakskerran koululle on varattu suunnitteluraha vuodelle 2019 ja valmistumisajaksi arvioitu 2024, sivistystoimialan investointiohjelmasta se puuttuu kokonaan. Tähän päätettiin puuttua ja vaatia suunnittelurahan pitämistä kaupungin ensi vuoden talousarviossa ja kouluhankkeen lisäämistä sivistystoimialan investointitarpeisiin.

Muina asioina keskusteltiin vielä jokamiehenoikeuksista, joissa on esiintynyt epätietoisuutta mm. pihapiirin käytöstä läpikulkuun. Brinkhallin uimarannalle ajetaan nykyään rannalle saakka välittämättä ajokielloista, tästä lähetetään viestiä kaupungille. Valmisteilla on kaavainfotilaisuus osayleiskaavan lähtiessä taas liikkeelle. Ajankohdasta tulee pian tarkempaa tietoa.