Satava-Kakskerran aluefoorumi, 23.10.2018

Katri Arnivaara kaupungin listoilta ja Anna Harmava Turkuseurasta olivat kutsuneet Satavan ja Kakskerran asukkaita Haarlan koululle keskustelemaan ja kuulemaan ajankohtaisista asioista. Aiheina olivat kaavoituksen valmistelu, ympäristökysymykset ja alueen hyvinvoinnin lisääminen.

Suuraluekumppanuutta käsitellään Hirvensalo-Kakskerta -akselilla, mutta nyt kokoonnuttiin pienemmän aluefoorumin, Satavan ja Kakskerran, asioiden ympärille. Paikalle oli saapunut 40 kuulijaa.

Esittelyjen jälkeen tilaisuuden alustajana toiminut yleiskaavainsinööri Olavi Ahola esitteli pääkohtia tulevasta Satava-Kakskerran osayleiskaavasta. Esillä olivat taajamoitumisalueet, rantarakentaminen, infrastruktuuriverkostot ja muutokset rakentamismääräyksiin. Kaavan valmistelu on loppusuoralla ja kaupunginhallituksen käsittelyssä. Ennen valtuustoon menoa järjestetään asukaskuulemiset Satavassa Seuraintalolla ja Kakskerrassa Harjattulan kartanolla. Nämä ajoittuvat marraskuulle ja niistä tulee erilliset kutsut. Kakskertaseura hoitaa oman osuutensa tiedottamisesta.

Ympäristönsuojelusuunnittelija Liisa Vainion rooli keskittyi vesi- ja viemärilinjausten ympärille sekä vesistöjen ranta- ja valuma-alueiden suojelukysymyksiin. Nämä ratkaistaan Satava-Kakskerran osayleiskaavan osana ja sen rinnalla määriteltäessä vesi- ja viemäriosuuskunnan toiminta-aluetta.

Lopuksi jakaannuttiin kahteen ryhmään, joista toinen pohti hyvinvointikysymyksiä varhaiskasvatuksen alueella, liikenneyhteyksien parantamista, jne.  toisen ryhmän keskittyessä tiedottamisen kehittämiseen.