Neulereivit, 4.2.2024

Lauantaina saapui kahdeksan henkeä Seuraintalolle kassien ja pussien kera. Neulereivit aloitettiin kahdelta kakkukahveilla. Kahvitellessa kerroin vuorokauden aikataulun ja sitten siirryttiin salin puolelle. Jokaisen kasseissa oleville tarvikkeille riitti oma pöytä ja yksi pitkä pöytä oli laitettu niin, että kaikki mahtuivat sen ääreen. Monenlaisia käsitöitä löytyi kasseista: kutomista, virkkaamista, tuftaamista, macrame-töitä ja jotain ommeltavaakin. Mukava puheensorina siivitti töiden tekijöitä ja itsellä tuntui, ettei oikein mitään saa aikaan, mutta kun testaili vähän kaikenlaista, niin siihen se aika kummasti kului. Mukava oli huomata, että vanhakin oppii, kun vaan ryhtyy hommaan. Toinen toistamme neuvoen saimme työt sujumaan.

Aika meni todellakin siivellä ja viideltä oli vuorossa ohjattua kehonhuoltoa. Patjat ja naiset levittäytyivät tunniksi lattialle nauttimaan oman kehon hoidosta. Oli todella rentouttavaa kuunnella omaa kehoa liikkeitä tehdessä ohjaajan neuvoessa rauhalliseen tahtiin. Tunnin kehonhuollon jälkeen oli hyvä olo ja keittiön puolelta tuleva tuoksu houkutteli kaikki illalliselle. Istahdimme nälkäisin lohilaatikon ja salaatin äärelle. Päälle vielä kahvia ja teetä. Ja jälleen käsitöiden pariin hetkeksi ennen iltapalaa. Iltapalan jälkeen arvoimme ison karkkipaperipussukan arvontaan osallistuvien kesken ja Tuula sai voiton, johon mahtuu seuraavan projektin puikot ja lankoja. Iltapalan jälkeen laitoimme talon nukkumaan ja kipaisimme itse kotiin nukkumaan.

Sunnuntaina aloitimme aamun brunssilla yhdeksältä. Paikalla oli kuusi henkeä. Nautittuamme itsemme lähes ähkyyn siirryimme jälleen salin puolelle. Jokainen jatkoi omia töitään ja välillä yksi sai apua mosaiikkimallin teossa ja kohta melkein kaikki opettelivat joustavaa italialaista aloitusta. Toimii niin puseron kuin sukkienkin reunaan. Hieman oli haastetta, mutta sitkeydellä avautui ainakin suurimmalle osalle. Iltapäivällä nautimme vielä jäljellä olevia herkkuja - mutakakkua, marjarahkaa, korvapuusteja kuumien juomien kera – ennen kuin vielä viimeiset kerrokset töihin tehtiin kiireellä ennen kotiin lähtöä. Seuraintalo toimi loistavasti neulereiveihin ja ehkäpä ensi kerralla yövytäänkin talossa.

Kaikki mukana olleet nauttivat olosta ja varmaan jatkoa seuraa myöhemmin. Itse olen kiitollinen, että sain mukavan porukan innostumaan mukaan tapahtumaan.

-Piia-