Kakskertaseura ry

Kakskertaseura ry:n säännöt. Lataa säännöt tiedostona.

Jäsenrekisterin tietosuojaseloste

Suuri määrä toimijoita

Kakskertaseura on aktiivinen toimija oman alueensa parhaaksi. Yhdistyksen yli 850 jäsenestä on koottu hallituksen lisäksi useita eri toimikuntia ja työryhmiä, jotka aktivoituvat aina tarpeen mukaan.

Aloitteita, kannanottoja, vaikuttamista

Asumis- ja ympäristötyöryhmä on esim. viime vuosina paneutunut vireillään olevan Satava - Kakskerta osayleiskaavan tarkistustyöhön tehden mm. jäsenkyselyn kuulemismenettelyä varten ja seura on vienyt asioita hyvässä yhteistyössä eteenpäin Turun kaupungin eri osastoille. Aina tärkeitä asioita ovat myös liikenneratkaisut, alueen palvelut sekä ympäristöasiat, joihin seura ottaa hanakasti kantaa. Kakskerranjärven tilaan vaikuttavien toimenpiteiden suunnittelua varten Turun kaupunki on perustanut neuvottelukunnan jossa seuralla on edustus.

Tilaisuuksia kysynnän mukaan

Kakskertaseura järjestää tapahtumia, joihin kaikki saarelaiset ovat tervetulleita. Seuran kulttuuri- ja toimintatyöryhmä ideoi jäsenistöä kiinnostavaa toimintaa ja hoitaa eri tilaisuuksien järjestelyjä ja myös kehittää uusia toimintamuotoja. Suosittuja tilaisuuksia ovat neulomakerho, kirjapiiri sekä erilaiset askartelu- ja käsityöillat.

Vuoden kohokohta - Käräjät

Seuran tärkein ja näkyvin vuosittainen tapahtuma on ”Kakskerran käräjät” -tilaisuus, joka kokoaa niin jäsenistön kesä- kuin vakituiset asukkaat yhteen kesäkuun viimeisenä lauantaina (ei juhannusviikonloppuna). Käräjäaiheet valitaan aina ajankohtaisuuden ja paikan mukaan. Vuodesta 2000 lähtien Kakskertaseuran käräjäohjelma on sisältynyt eri yhdistysten ja toimijoiden yhteisesti vietettävän Kakskertapäivän ohjelmaan.

Kakskertaseura on vuodesta 2000 alkaen valinnut ”Vuoden Kakskertalaisen”, mikä julkistetaan käräjien yhteydessä. Tähän mennessä kunnia-arvon ovat saaneet seuraavat henkilöt:

Perinteiset tapahtumat

Kakskertapäivän lisäksi toiminnan rungon muodostavat muutamat vuosittain toistuvat tapahtumat. Osallistumme keväällä järjestettäviin ympäristötalkoisiin. Keväisen suvikirkon jälkeen toimintatyöryhmä järjestää kirkkokahvit kirkonmäellä. Myllyjuhla järjestetään vuosittain Nikkilän myllyllä elotulipäivänä, jona iltana seura valaisee ulkotulin myös Satavan sillan. Syksyisin aina euroopan rakennusperintöpäivien teeman mukaisesti pyritään järjestämään kotiseuturetki oman alueemme lähtökohdista. Joulunalun tapahtumiin kuuluvat itsenäisyyspäivän kirkko, jonka jälkeen seura laskee kukat kakskertalaisten sankarivainajien muistomerkille, Kauneimmat joululaulut Kakskerran kirkossa sekä jouluateria.

Muuta toimintaa

Kakskertaseura

• julkaisee 2X -lehteä.
  • hoitaa hallinnoimiensa Satavan ja Kakskerran siltojen liputuksen kaikkina virallisina ja vakiintuneina liputuspäivinä